Friday, January 22, 2010

DOA SEORANG ANAK YANG SOLEH...

Tadi time belajar Pendidikan Syariah Islamiah,,, ustazah ade cerite pasal doa seorang anak yang soleh kepada kedua ibu bapanya yang dah meninggal dunia... Aku xtau la korang dah pnah dengar crite ni ke blum.. Tapi yang belum pnah dengar tu,, aku nak story sket.. Untuk pedoman hidup.. hohoho~


Ceritenye camni... Ade seorang ibu ni dah meninggal dunie.. (ni cerite ketika di alam barzakh) Dia hanya mempunyai seorang anak sahaja.. Pada setiap hari akan ada beberapa hamba Allah ni yang akan mengirimkan doa untuk semua ummat Islam yang dah mati... Dan setiap kali itulah,,, semua mereka2 yang telah meninggal dunia ni akan berebut2 untuk mendapatkan syafaat daripada doa tersebut.. Tapi,,, ibu yang tadi ni xde pun termasuk dalam golongan yang berebut-rebut untuk mendapatkan syafaat dari doa tersebut.. Pastu ada seorang ni tanye,, "kenape xberebut sama?".. Ibu tu pun menjawab,,, " sebab aku sudah mendapat doa setiap hari daripada anak aku.. Jadi,, aku tidak perlu untuk berebutkan syafaat tersebut.."... Lalu orang yang bertanye tadi tu pun berlalu pergi..



p/s: Sampai begitu sekali doa seorang anak yang soleh.. Dapat memberi syafaat kepada ibu bapa mereka.. Semoga kita akan tergolong dalam anak yang soleh dan solehah..



Maka setiap hari mereka berebut-rebut untuk mendapatkan syafaat doa.. Tetapi tiba2 pada suatu hari ni,, ibu yang selalunye tidak berebut-rebut,,, turut sama2 berebut pada hari itu.. Maka orang2 lain pun terkejut.. Lalu terdapat seseorang telah bertanya kepadanya,, "Kenapa hari ni kau turut sama berebut-rebut? Bukankah anakmu sentiasa mengirimkan doa kepadamu setiap hari?".. Maka ibu tersebut pun menjawab,, "Kini tidak lagi.. Kerana anak yang selalu mendoakan aku itu sudah meninggal dunia.."... Jadi,, mulai daripada hari tersebut ibu tu pun turut sama2 berebut untuk mendapatkan syafat daripada doa ummat Islam yang bertaqwa..



Oleh itu,, kesimpulannye ialah,,, kita haruslah melahirkan anak yang ramai dan anak2 yang soleh dan solehah.. Kalau anak ramai tapi hampeh baik xpayah la.. Kita sebagai anak2 kena la sentiasa mendoakan seluruh ummat Islam dan kedua ibu bapa kita yang telah meninggal (jika ada)...

No comments: